پریا

نظر بدین خوشحال می شم

پریا

نظر بدین خوشحال می شم

بیوگرافی سیمین بهبهانی

آپ ایندفعه بیوگرافی سیمین بهبهانی هست که مناظره ی او و ابراهیم صهبا رو در پست قبلیم خوندین.من از صهبا فقط اینو میدونم که به بهبهانی دل سپرده بوده.

سیمین بـِهْبَهانی (زادهٔ ۲۸ تیر ۱۳۰۶ در تهران) نویسنده و غزل‌سرای معاصر ایرانی است. او به خاطر سرودن غزل فارسی در وزن‌های بی‌سابقه به «نیمای غزل» معروف است.

سیمین خلیلی معروف به «سیمین بهبهانی» فرزند عباس خلیلی (شاعر و نویسنده و مدیر روزنامه اقدام) و نبیره حاج ملا علی خلیلی تهرانی است. پدرش عباس خلیلی (۱۲۷۲ نجف - ۱۳۵۰ تهران) به دو زبان فارسی و عربی شعر می‌گفت و حدود ۱۱۰۰ بیت از ابیات شاهنامه فردوسی را به عربی ترجمه کرده بود و در ضمن رمان‌های متعددی را هم به رشته تحریر درآورد که همگی به چاپ رسیدند.

مادر او فخرعظمی ارغون (۱۳۱۶ ه.ق - ۱۳۴۵ ه.ش) دختر مرتضی قلی ارغون (مکرم السلطان خلعتبری) از بطن قمر خانم عظمت السلطنه (فرزند میرزا محمد خان امیرتومان و نبیره امیر هدایت الله خان فومنی) بود. فخر عظمی ارغون فارسی و عربی و فقه و اصول را در مکتبخانه خصوصی خواند و با متون نظم و نثر آشنایی خوبی داشت و زبان فرانسه را نیز زیر نظر یک مربی سوئیسی آموخت. او همچنین از زنان پیشرو و از شاعران موفق زمان خود بود و در انجمن نسوان وطن‌خواه عضویت داشت و مدتی هم سردبیر روزنامه آینده ایران بود. او همچنین عضو کانون بانوان و حزب دموکرات بود و به عنوان معلم زبان فرانسه در آموزش و پرورش خدمت می‌کرد.

پدر و مادر سیمین که در سال ۱۳۰۳ ازدواج کرده بودند، در سال ۱۳۱۰ از هم جدا شدند و مادرش با عادل خلعتبری (مدیر روزنامه آینده ایران) ازدواج کرد و صاحب سه فرزند دیگر شد.

سیمین بهبهانی ابتدا با حسن بهبهانی ازدواج کرد و به نام خانوادگی همسر خود نامبردار شد ولی پس از وی با علی کوشیار ازدواج نمود. او سال‌ها در آموزش و پرورش با سمت دبیری کار کرد.

او در سال ۱۳۳۷ وارد دانشکده حقوق شد، حال انکه در رشته ادبیات نیز قبول شده بود. در همان دوران دانشجویی بود که با علی کوشیار آشنا شد و با او ازدواج کرد. سیمین بهبهانی سی سال-از سال ۱۳۳۰ تا سال ۱۳۶۰-تنها به تدریس اشتغال داشت و حتی شغلی مرتبط با رشتهٔ حقوق را قبول نکرد.

برخی از معروف‌ترین غزل‌های او با این ابیات آغاز می‌شود:

شلوارتاخورده دارد مردی که یک پاندارد

خشم است وآتش نگاهش،یعنی تماشا ندارد

دوباره می‌سازمت وطن اگرچه با خشت جان خویش

ستون به سقف تو می‌زنم،اگرچه بااستخوان خویش

آثار او عبارت است از:

  • سه‌تار شکسته (۱۳۳۰/۱۹۵۱)
  • جای پا (۱۳۳۵/۱۹۵۴)
  • چلچراغ (۱۳۳۶/۱۹۵۵)
  • مرمر (۱۳۴۲/۱۹۶۱)
  • رستاخیز (۱۳۵۲/۱۹۷۱)
  • خطی ز سرعت و از آتش (۱۳۶۰/۱۹۸۰)
  • دشت ارژن (۱۳۶۲/۱۹۸۳)
  • گزینه اشعار (۱۳۶۷)
  • درباره هنر و ادبیات (۱۳۶۸)
  • آن مرد، مرد همراهم (۱۳۶۹)
  • کاغذین‌جامه (۱۳۷۱/۱۹۹۲)
  • کولی و نامه و عشق (۱۳۷۳)
  • عاشق‌تر از همیشه بخوان (۱۳۷۳)
  • شاعران امروز فرانسه (۱۳۷۳) ترجمه
  • با قلب خود چه خریدم؟ (۱۳۷۵/۱۹۹۶)
  • یک دریچه آزادی (۱۳۷۴/۱۹۹۵)
  • مجموعه اشعار (۲۰۰۳)

نظرات 2 + ارسال نظر
مسعود پنج‌شنبه 17 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 00:54 http://nero.blogsky.com


برای کسب درآمد باید به ترتیب و با دقت همه ی موارد زیر رو انجام بدی :
1- بروید به TV5.BlogSky.com .
11 مستطیل میبینی که باید روی یکی از 2تای اولی که عین هم هستن کلیک کنی تا وارد یک سایت درآمد زا بشی .
2-توی همون سایت باید بر روی عضویت در وبلاگ ( سمت راست وبالا ) کلیک کنی تا وارد بخش عضویت در سایت بشی .
3- مشخصات خودت رو به طور کامل باید پر کنی . مشخصاتی مانند : نام و نام خانوادگی -شماره حساب بانکی ( برای واریز کردن پول به حسابت که باید یا حساب سیبا باشه و یا سپهر ) ( اگر حساب بانکی نداری یا یکی واسه خودت باز کن یا شماره حساب یکی مثل بابات یا هرکس دیگه ای رو بنویس) . به هر حال پول به اون حساب واریز میشه .
* توصیه : اگر هیچ کدوم رو نتونستی همینطوری از خودت یه شماره حساب 13 رقمی بنویس وبعد از اینکه یه شماره حساب باز کردی میتونی شماره حسابت رو ویرایش کنی(قیل از واریز شدن هیچ پولی) . چون هر چه سریعتر بهتر .
4- بعد از تموم شدن مرحله ثبت نام با پیامی روبه رو میشی که میگه بعد از 24 ساعت فعال میشوید . یعنی باید از همون جا رها کنی و بعد از 24 ساعت دیگه بری به همون آدرس و در سمت راست ودر قسمت "ورود" نام کاربری و شماره رمز رو وارد کنی تا وارد حساب خودت بشی .
5-در قسمت " تبلیغات گرافیکی" کلیک کن و از اون جا یکی دوتا کد جاوا بگیر و توی وبلاگ خودت بزنشون . یک نوع تبلیغات توی وبلاگت قرار میگیره که به ازای هر کلیکی که بازدید کنندگانت روی اون ها میکنن امتیازت میره بالا.
هر وقت امتیازت به 25 هزار تومان رسید پول رو وارد حسابت واریز میکنن .
در واقع تو هیچ کاری انجام نمیدی و فقط باید بازدید کنندگانت رو تشویق میکنی که روی اون تبلیغات کلیک بکنن.
بعد از ثبت نام میتونی از سایت درآمد اینترنتی که واست گفتم همه ی اطلاعات لازم دیگه رو بخونی و به طور کامل یاد بگیری که باید چیکار کنی .
اگه هر مشکلی در این مورد داشتی حتما بهم بگو- حتما کمکت میکنم .
اگه لطف کردی و ما را قابل دونستی یه کلیکی هم بر روی تبلیغات ما کن دستت درد نکنه(فقط یه کلیک اگه پشت سر هم کلیک کنی سیستم قبول نمیکنه ).

مسعود پنج‌شنبه 17 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 13:15

سلام یک نکته را جا انداختید در مورد سیمین بهبهانی.او در سالهای ۵۰ تا ۵۷ عضویت در شورای شعر و موسیقی رادیو رو پذیرفت و در کنار هوشنگ ابتهاج(سایه)وفریدون مشیری وعماد خراسانی در تلفیق شعر و موسیقی وغنی سازی برنامه های گلهای تازه رادیو سهمی به سزا داشت.غزل هوای گریه بهبهانی رو خیلی دوست دارم.

سلام.مرسی از اشاره به این نکته.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد